Integrované bloky
I. Integrovaný blok:
Objevujeme barevný svět DUHY“
Naše záměry,cíle:
- seznámíme děti s prostředím, do kterého přichází – děti seznámím se svou značkou, svým místem, budeme se učit, kam co patří – starší děti samostatně, mladší s pomocí učitelky, budu děti učit orientovat se v prostorách třídy a mateřské školy, povedu děti k vnímání vizuální podoby svého jména, starší děti jej budou napodobovat, mladším dětem budu pomáhat
- naučíme děti vnímat režimové uspořádání dne – postupně se naučíme vnímat, kdy děláme jakou činnost, kdy stolujeme, jdeme ven… mladší děti budu učit rozlišit části dne, starší děti také povedu k vnímání běhu času na hodinách
- podpoříme rozvoj hygienických návyků a jejich upevňování – povedu děti k návyku správného postupu při mytí, utírání rukou, mladší děti k čistění nosu, starší děti k používání toaletního papíru na WC, mladší děti s pomocí.
- povedeme děti k projevování svých potřeb a povedeme děti k vyjadřování svých pocitů – podpořím dovednost říci o pomoc či radu, citovou podporu, vyjádřit pocit, náladu …starší děti budou mladším vzorem.
- podpoříme komunikaci dětí v souvislosti s vytvářením nových vztahů v kolektivu –budu rozvíjet navazování přátelských vztahů pomocí rozhovoru, dramatických i spontánních her
- společně s dětmi si vytvoříme pravidla společného soužití a povedeme děti ke schopnosti společná pravidla přijímat a dodržovat – pravidlo bezpečné rychlosti, pravidlo domluvy pusou, pravidlo úklidu použitých hraček, pravidlo počtu dětí u hry, pravidlo „Pozor, něco zajímavého se dozvíme“
- seznámíme děti se všemi, kteří o ně pečují, přiblížíme jim jejich úlohu v péči o ně –povedu děti ke znalosti mého jména a příjmení ostatních pracovníků kolektivu, budeme se učit rozlišovat vykání a tykání (se mnou bude platit dohoda tykání, ostatním budeme vykat)
- povedeme děti k vnímání přírody, života v ní – povedu děti k ochraně přírody, zájmu o přírodu živou a neživou
„Babka Kořenářka“
- budeme vytvářet a posilovat pozitivní vztah k přírodě, k prostředí ve kterém žijeme – budeme si rozšiřovat své poznatky o tom, co přírodě prospívá a co ji ubližuje
- budeme v dětech pěstovat odpovědnost za své chování k okolí – budeme si vysvětlovat, jak i my můžeme o přírodu pečovat
- seznámíme děti s prostředím zahrady a blízkým okolím – budu děti seznamovat s teoretickými i praktickými poznatky o tom, co zahrada poskytuje a potřebuje, starší děti povedu k péči samostatně, mladší budou mít k dispozici mou pomoc. Seznámíme se s tím, co nabízí okolí MŠ z přírodního bohatství
- budeme rozpoznávat listy, šišky, plody… dle tvaru a přiřazovat k rostlinám –vysvětlíme si význam plodů rostlin
- zaměříme se na plody zahrady (ovoce, zelenina, bylinky) – znalost a význam pro zdraví člověka
- budeme pozorovat a rozlišovat zvířata domácí, volně žijící – starší děti budu učit vnímat detaily, mladší děti základní rozlišovací znaky, budeme mluvit o významu zvířat pro život lidí, o péči o ně
„Sovička Jůla“
- budeme rozvíjet u dětí pohybové dovednosti s posílením tělesného zdraví a uvědoměním si vlastního těla – budeme provádět zdravotní cvičení s různou motivací a různým náčiním, hrát pohybové hry a zaměříme se na dovednost chůze v přiměřeném tempu, běhu v různém bezpečném terénu, skoku …
- povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a bezpečí - budeme se učit rozeznávat, co je pro naše zdraví přínosné a co nám škodí, co je nebezpečné
„Medvídek Míša“
- povedeme děti k osvojení si poznatků o bezpečném chování v prostorách školy, na zahradě i mimo mateřskou školu, použijeme vesty na vycházku… - zaměřím se na osvojení si pravidel bezpečné chůze v prostorách třídy a školy, pravidel bezpečného pohybu na zahradním nářadí, osvojíme si pravidla bezpečné jízdy na dopravním hřišti, budeme si vysvětlovat pravidla bezpečné chůze a pohybu kolem vozovky
- budeme se vzájemně respektovat a vytvářet si kamarádské vztahy – podpořím vzájemnou komunikaci a respekt
- budeme se učit starat se o vše co nás obklopuje, naše prostředí, hračky – povedu děti k ohleduplné manipulaci s hračkami, péči o interiér naší třídy, péči o zahradu, pomocí piktogramu se budeme učit šetřit s vodou, papírem… a budeme třídit odpady
„Hrošík Logík“
•Budeme rozvíjet jemnou motoriku mluvidel
•Budeme rozvíjet jemnou motoriku ruky
•Děti budou vnímat pomocí všech smyslů
•Podpořím u dětí koordinaci oka a ruky
•Děti budou napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru
•Provedu u dětí diagnostiku rozvoje řeči
Jaké činnosti využijeme k naplnění našich záměrů?
- činnosti směřující k vytváření atmosféru pohody a klidu - vytváření pravidel
- činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých, obrazně znakových systémů (značky,piktogramy)
- pohybové činnosti v MŠ a venku
- jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti během celého dne
- řečové a rytmické hry, pohybové hry, hříčky s mluvidly
- námětové hry a činnosti, dramatické činnosti
- písničky a básničky, seznamovací hry
- pozorování blízkého okolí a přírody, výlety do přírody
Doplňkové činnosti k I. Integrovanému bloku:
- společné odpoledne s rodiči ,,Návštěvní odpoledne – já a naše školka“
- společná zahajovací schůzka s následnými třídními schůzkami a ochutnávkou z našeho jídelníčku
- pěší výlet do okolí – Hronův les
- projekt Děti do bruslí – zimní stadion v Soběslavi
- výlet autobusem do Písku – Sladovna – interaktivní výstava ,,Mraveniště“
- společná zahradní slavnost s rodiči u příležitosti zahájení nového školního roku
- divadlo ,,Na cestě“- pohádka O Sněhurce
II.Integrovaný blok:
„S PODZIMNÍČKEM ČARUJEME, JAKOU BARVOU MALUJEME? "
Naše záměry, cíle:
1. pobytem na zahradě školy a v přírodě chceme podpořit tělesný rozvoj a zdraví dětí
2. zdravotním cvičením budeme podporovat správné držení těla
3. zaměříme se na uvolnění ruky, podporu hrubé i jemné motoriky
4. budeme se učit ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem (rytmizace)
5. zaměříme se na komunikaci s vrstevníky i dospělými v rámci doznívání adaptačního procesu (domluvit se slovy)
6. budeme se učit pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
7. budeme se učit správně vyslovovat
8. maximálně podpoříme rozvoj tvořivosti a fantazie při práci s přírodninami, ovocem a zeleninou v různých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových a dramatických)
9. budeme u dětí rozvíjet základní předmatematické představy (tvary, velikost, orientace v číselné řadě, číslovka – počet)
10. budeme se učit přemýšlet a uvažovat a své myšlenky a úvahy vyjádřit (zobecňovat- ovoce, zelenina, rozdílné znaky, labyrinty)
11. budeme podporovat rozvoj paměti vhodnými aktivitami (básničky, říkanky písničky, vyprávění, dramatizace apod.)
12. budeme se učit přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
13. budeme se učit zvládnout život v MŠ, aktivně zvládat požadavky života školy
14. budeme se učit vyjádřit a zhodnotit zážitky (výstava, divadlo, koncert)
15. budeme děti učit vnímat, že změny jsou přirozené a samozřejmé, přizpůsobovat se jim
„Babka Kořenářka“
1. budeme v dětech pěstovat odpovědnost za své chování k okolí (třídění odpadu….)
2. budeme se učit pojmenovávat plody, poznávat je zrakem, hmatem, čichem, chutí, přiřazovat je k rostlinám a znát jejich význam a užitek
3. povedeme děti k elementárnímu chápání proměn v přírodě (roční období)
4. povedeme děti k elementárnímu chápání proměn v přírodě (roční období)
„Sovička Jůla“
1. budeme podporovat fyzickou zdatnost prostřednictvím vycházek do přírody a okolí města
2. budeme dětem vštěpovat základy zdravého životního stylu prostřednictvím spolupodílení se na přípravě jídla (příprava pomazánek, moštování, slavnosti…..)
„Medvídek Míša“
1. budeme se učit dodržovat společně vytvořená pravidla a společenské normy chování
2. budeme se učit navzájem si pomáhat, spolupracovat s ostatním
Jaké činnosti využijeme?
1. lokomoční pohybové činnosti v různém prostředí
2. nelokomoční pohybové činnosti a jiné ( turistika, sezónní činnosti, hry)
3. manipulační činnosti a jednotlivé úkony s hračkami, předměty, nástroji a různým materiálem
4. zdravotně zaměřené činnosti (uvolňovací, dechové, průpravné a relaxační cvičení, tanec v 2/4 rytmu)
5. příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví a vytváření zdravých životních návyků
6. poslech čtených a vyprávěných příběhů a pohádek, sledování divadelních pohádek a příběhů
7. společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
8. přípravy a realizace společných zábav a slavností
9. tvůrčí činnost – výtvarné, pracovní , hudebně pohybové
10. poučení o nebezpečných situacích a o způsobech, jak se před nimi chránit (zvířata, houby, povětrnostní jevy)
11. práce s literárními texty a obrazovým materiálem (encyklopedie, zásobník)
Doplňkové činnosti k II. integrovanému bloku
- výstava chovatelů - drobného zvířectva ve městě
- hrátky s flétničkou
- hrátky s angličtinou
- výlety do přírody do okolí Soběslavi
- podzimní slavnosti v MŠ během dvou týdnů na třídách
- návštěva knihovny
III. Integrovaný blok: „Modrý zvonek krásně zvoní, přijde mrazík jako vloni?“
Charakteristika hlavního smyslu tohoto integrovaného bloku
Počasí zimního období, sníh a jeho vlastnosti, stavba sněhuláků, bobování, výlet do přírody, hledání lesních zvířátek podle stop, krmení ptáků, vánoční stromek pro zvěř a ptactvo a další pozorování nabídne příroda v zimě. Bílý, modrý, černý papír, sněhuláci, čertíci a Mikuláš bude motivem pro práci s papírem a barvou. Čas Vánoc je jako stvořený pro posílení mezilidských vztahů, pro rozhovory na téma rodina, tvorbu dárečků při poslechu koled a seznámení se s vánočními zvyky. Nebude chybět ani pečení vánočního cukroví. Básničky, písně, hudba a pohyb zpříjemní „Vánoční cinkání s rodiči“. Po vánocích, ti nejstarší, přivítají své rodiče na společném odpoledni s učitelkami ZŠ.
A pak už oslavíme masopust. Vyrobíme si masky a pustíme se do karnevalového reje.
Naše záměry, cíle
• pobytem na zdravém zimním vzduchu budeme posilovat a otužovat tělesný rozvoj
a zdraví dětí
• přiblížíme dětem tradice - Vánoc, Tři králové, masopust
• podpoříme jejich fantazii a kreativitu
tužky, příboru, štětce, nůžek, budeme procvičovat zavazování uzle
• budeme se učit zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, nástroji a materiály
• povedeme děti k sociální soudržnosti
• podpoříme rozvoj tvořivosti
• budeme posilovat přirozené poznávací city
• budeme posilovat schopnost záměrně řídit svoje chování – být odpovědný za své chování, umět počkat nebo odložit oblíbenou činnost na pozdější dobu
• budeme dále společně vytvářet pravidla společného soužití
• budeme s dětmi diskutovat o některých způsobech ochrany bezpečí a zdraví
Babička Kořenářka
• povedeme děti k poznání prostředí, které je obklopuje (les v zimě, přezimující ptáci…)
• rozvineme znalosti dětí o vývoji a neustálých proměnách přírody (listy a jejich opad, druhy jehlic…)
• povedeme děti k odpovědnosti a péči o ptáky a lesní zvěř
• budeme zkoumat různá skupenství vody
• zaměříme se na koloběh vody
• budeme se učit chránit prostředí kolem nás a rozpoznávat, že i lidskou činností je
možno je poškodit
• budeme pozorovat změny v přírodě a její koloběh – střídání ročních období, měsíců, dnů
• budeme rozvíjet poznatky dětí o živých tvorech v přírodě v zimním období
Sovička Jůla
• povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a
bezpečí (význam vitamínů a vhodné skladby stravy …)
• otužováním dětského organismu chceme přispět k posílení imunitního systému
• povedeme děti k dodržování a pochopení zásad zdravého životního stylu
• budeme s dětmi spoluvytvářet v našem společenství prostředí pohody (společné stolování, spolupodílení se na přípravě, oslavy…)
Medvídek Míša
• budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním v dětské skupině
• povedeme děti k úctě ke starším lidem
• povedeme děti k vzájemné spolupráci
• povedeme děti ke schopnosti vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení domluvou, kompromisem
• budeme podporovat u dětí schopnost ochrany osobního soukromí a bezpečí (odmítnout nepříjemné chování druhých)
Hrošík Logík
• budeme rozvíjet pohybové schopnosti, hrubou a jemnou motoriku – zaměříme se na držení tužky, příboru, štětce, nůžek, budeme procvičovat zavazování uzle
• budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti
• budeme posilovat kultivovaný projev dětí – tvoření vět, dovednost dialogu s očním kontaktem
Okruhy činností – vzdělávací nabídka
• sezónní činnosti, přímé pozorování jevů v okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
• manipulační činnosti, konstruktivní a grafické činnosti
• smyslové a psychomotorické hry
• hudebně pohybové hry
• artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
• slovní projev – recitace, zpěv, dramatizace, činnosti se zaměřením na samostatné vystupování, vyjadřování
• nejrůznější činnosti zaměřené na koncentraci pozornosti, řešení myšlenkových i praktických problémů, hry a činnosti zaměřené na procvičování různých forem paměti
• činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů
• kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupině, společná setkávání, aktivity podporující sbližování dětí
• četba a vyprávění pohádek, poslech
• hry, přirozené i modelové situace, při nichž se děti učí respektovat a přijímat druhého
• příprava a realizace společných zábav a slavností
• setkávání se s uměním mimo MŠ (návštěva kulturních akcí)
• hry se zaměřením na poznávání a rozlišování různých společenských rolí
• aktivity zaměřené na získávání praktické orientace v našem městě
• praktické činnosti s různými materiály a technikami
• experimenty se sněhem, vodou, ledem …
• zimní sporty, hry se sněhem
• pozorování v přírodě
• maňáskové scénky, dramatické činnosti, příběhy, vyprávění a další
Doplňkové činnosti k III.integrovanému bloku:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IV. integrovaný blok:
„ Zelená nás potěší, slunce vodu vysuší“
.
Již název tématu vypovídá o probuzení přírody, ale především i nás, po zdánlivém zimním odpočinku. Především sama příroda přichystá řadu pozorování a činností, které s ní souvisí. Bude motivem pro rozmanité výtvarné techniky, pro práci s různými druhy materiálů, barvou i přírodninami.
Řada činností bude přenášena ven, zahrada nabídne činnosti spojené s pohybem a experimentováním. Poslech zvuků v přírodě, hry na badatele a ochranáře, vnímání změn počasí, přinese celkový environmentální rozvoj dítěte. To vše bude probíhat ve společenství jednotlivých tříd, přinese potřebu nových společných pravidel, bude potřeba respektovat jeden druhého a současně se učit jeden druhému pomoci a uvědomit si jeho potřebu spolupráce.
Pro tento integrovaný blok bude maximálně využita příroda v okolí mateřské školy a zahrada školy.
Velikonoční tradice, oslava svátků velikonočních.
Svátek matek přinese mnoho zážitků a bude dobrou půdou pro podtéma „rodina“ a vše, co souvisí (rodiče, jejich profese, sourozenci, prarodiče, chování, poznání vlastní identity, vzájemné vztahy a tolerance).
Doplňkové činnosti k IV.integrovanému bloku:
- Den Země
- Den vody
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V.IB: Červená svítí STÁT! Pojďme si na louku hrát.
- Podpoříme tělesný rozvoj a zdraví dětí
- Budeme podporovat a rozvíjet komunikaci s vrstevníky i dospělými
- budeme posilovat a podporovat vzájemnou pomoc a spolupráci
- Budeme učit děti dodržovat pravidla bezpečnosti i bez dohledu dospělých
- Budeme učit děti dovednostem, jak se chovat u vody, ve městě, na výletě
- Budeme vnímat přírodu a život v ní
- Procvičíme si časové pojmy
- Budeme pracovat s různými výtvarnými technikami v souvislosti s rozvojem grafomotoriky a dalších dovedností
- Budeme rozvíjet pěvecké dovednosti
- Dále podpoříme rozvoj základních kulturně společenských návyků
- Budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem - rodina
- Podpoříme získání relativní citové samostatnosti
- Budeme rozvíjet schopnost vyjádřit získané pocity a dojmy
- Budeme rozvíjet tvořivost, řešit problémy
- Podpoříme rozvoj paměti a pozornosti
- Podpoříme zájem dítěte o učení, o experimenty
- Budeme poznávat existenci jiných kultur, národností
Doplňkové činnosti se uskuteční podle současné situace, vládních nařízení a pokynů z MŠMT. Děkujeme za pochopení.
Jaké konkrétní činnosti budeme s dětmi realizovat, naleznete na naší nástěnce v šatně.