Domácí vzdělávání a inspirace

 V tomto období vzděláváme děti dle cílů ve III.IB vycházejících z TVP:

  • III. INTEGROVANÝ BLOK

    „Modrý zvonek krásně zvoní, přijde mrazík jako vloni?“

    Charakteristika hlavního smyslu tohoto integrovaného bloku:

    Počasí zimního období, sníh a jeho vlastnosti, stavba sněhuláků, bobování, výlet do přírody, hledání lesních zvířátek podle stop, krmení ptáků, vánoční stromek pro zvěř a ptactvo a další pozorování nabídne příroda v zimě. Bílý, modrý, černý papír, sněhuláci, čertíci a Mikuláš bude motivem pro práci s papírem a barvou. Čas Vánoc je jako stvořený pro posílení mezilidských vztahů, pro rozhovory na téma rodina, tvorbu dárečků při poslechu koled a seznámení se s vánočními zvyky. Nebude chybět ani pečení vánočního cukroví.  Básničky, písně, hudba a pohyb zpříjemní „Vánoční cinkání s rodiči“. Po vánocích, ti nejstarší, přivítají své rodiče na společném odpoledni s učitelkami ZŠ.

    A pak už oslavíme masopust. Vyrobíme si masky a pustíme se do karnevalového reje.

    Okruhy činností – vzdělávací nabídka
    • sezónní činnosti, přímé pozorování jevů v okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
    • manipulační činnosti, konstruktivní a grafické činnosti
    • smyslové a psychomotorické hry
    •  hudebně pohybové hry
    • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry
    • slovní projev – recitace, zpěv, dramatizace, činnosti se zaměřením na samostatné vystupování, vyjadřování
    • nejrůznější činnosti zaměřené na koncentraci pozornosti, řešení myšlenkových i praktických problémů, hry a činnosti zaměřené na procvičování různých forem paměti
    • činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů
    • kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupině, společná setkávání, aktivity podporující sbližování dětí
    • četba a vyprávění pohádek, poslech
    • hry, přirozené i modelové situace, při nichž se děti učí respektovat a přijímat druhého
    • příprava a realizace společných zábav a slavností
    • setkávání se s uměním mimo MŠ (návštěva kulturních akcí)
    • hry se zaměřením na poznávání a rozlišování různých společenských rolí
    • aktivity zaměřené na získávání praktické orientace v našem městě
    • praktické činnosti s různými materiály a technikami
    • experimenty se sněhem, vodou, ledem …
    • zimní sporty, hry se sněhem
    • pozorování v přírodě
    • maňáskové scénky, dramatické činnosti, příběhy, vyprávění a další

    Naše záměry, cíle
    • pobytem na zdravém zimním vzduchu budeme posilovat a otužovat tělesný rozvoj          
    a zdraví dětí
    • přiblížíme dětem tradice - Vánoc, Tři králové, masopust
    • podpoříme jejich fantazii a kreativitu
    • budeme rozvíjet pohybové schopnosti, hrubou a jemnou motoriku – zaměříme se na držení tužky, příboru, štětce, nůžek, budeme procvičovat zavazování uzle
    • budeme se učit zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, nástroji a materiály
    • povedeme děti k sociální soudržnosti
    • budeme rozvíjet řečové a jazykové schopnosti
    • budeme posilovat kultivovaný projev dětí – tvoření vět, dovednost dialogu s očním kontaktem
    • podpoříme rozvoj tvořivosti
    • budeme posilovat přirozené poznávací city
    • budeme posilovat schopnost záměrně řídit svoje chování – být odpovědný za své chování, umět počkat nebo odložit oblíbenou činnost na pozdější dobu
    • budeme dále společně vytvářet pravidla společného soužití
    • budeme s dětmi diskutovat o některých způsobech ochrany bezpečí a zdraví

    Babička Kořenářka
    • povedeme děti k poznání prostředí, které je obklopuje (les v zimě, přezimující ptáci…)
    • rozvineme znalosti dětí o vývoji a neustálých proměnách přírody (listy a jejich opad, druhy jehlic…)
    • povedeme děti k odpovědnosti a péči o ptáky a lesní zvěř
    •  budeme zkoumat různá skupenství vody
    • zaměříme se na koloběh vody
    • budeme se učit chránit prostředí kolem nás a rozpoznávat, že i lidskou činností je
          možno je poškodit
    • budeme pozorovat změny v přírodě a její koloběh – střídání ročních období, měsíců, dnů
    • budeme rozvíjet poznatky dětí o živých tvorech v přírodě v zimním období

    Sovička Jůla
    • povedeme děti k osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví a   
    bezpečí  (význam vitamínů a vhodné skladby stravy …)
    • otužováním dětského organismu chceme přispět k posílení imunitního systému
    • povedeme děti k dodržování a pochopení zásad zdravého životního stylu
    • budeme s dětmi spoluvytvářet v našem společenství prostředí pohody (společné stolování, spolupodílení se na přípravě, oslavy…)

    Medvídek Míša
    • budeme posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním v dětské skupině
    • povedeme děti k úctě ke starším lidem
    • povedeme děti k vzájemné spolupráci
    • povedeme děti ke schopnosti vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení domluvou, kompromisem
    • budeme podporovat u dětí schopnost ochrany osobního soukromí a bezpečí  (odmítnout nepříjemné chování druhých)

    Doplňkové činnosti ke III. integrovanému bloku

     

  • Mikulášská nadílka
  • zdobení vánočních stromů u vstupní brány MŠ
  • vánoční setkání v SENIOR domě
  • návštěva Betléma v kostele Petra a Pavla
  • vánoční cinkání s dětmi a rodiči
  • návštěvy předškoláků v základních školách
  • schůzky s rodiči a učitelkami ZŠ před zápisem do škol
  • Maškarní rej – karneval dopoledne v MŠ
  • týden čtení na třídách
  • pěší výlet okolo potoka, řeky – život vodních ptáků v zimě
  • ​Doplňkové činnosti se uskuteční podle současné situace, vládních nařízení a pokynů z MŠMT. Děkujeme za pochopení.
  • Jaké konkrétní činnosti budeme s dětmi realizovat, naleznete na naší  nástěnce v šatně. 

---------------------------------------------------------

BÁSNIČKY

Ovoce

Hrušky, švestky, jablíčka,

ty má ráda Anička.

Jsou slaďoučká jako med,

tak je sníme radši hned.

Tělíčko nás pochválí

v pondělí i v neděli.

Svolávací říkanka

Velké kolo uděláme, na dětičky zavoláme,

kluci, holky všichni spolu, máme rádi naši školu.

Říkanka k rozcvičce

Endele, bendele, tak či tak, budeme si spolu hrát.

Na honičky, na pohádky, poletíme tam i zpátky.

Spojíme se dohromadfy, máme tu své kamarády.

Endele, bendele, tak či tak, budeme si spolu hrát.

 

PÍSNIČKY

Babí léto

přivítání ve školce

 

___________________________________________________________

Co Vám můžeme doporučit:

  • Umožněte dětem podílet se na přípravě jídla ( strouhání, krájení, míchání…)
  • Zapojte je do drobných domácích činností ( vyndat nádobí z myčky, uklidit nádobí, zalít květiny, připravit příbory, vynést odpadkový koš….)
  • Nechte je pečovat o domácího mazlíčka
  • Vyprávějte dětem pohádky, nechte si od dětí vyprávět pohádku ( mladším dětem pomozte)
  • Můžete si zahrát hru „Co bych dělal(a), kdybych se ztratil(a)?“ – znát své jméno a příjmení, adresu, jména rodičů
  • Využijte různý výtvarný materiál k tvořivým činnostem ( vodovky, modelínu, pastelky…)
  • Stříhejte ( správná manipulace s nůžkami), nalepujte – budeme se těšit na vše, co nám přinesete ukázat, až se zase společně sejdeme
  • Zahrajte si  Vaši oblíbenou společenskou hru ( pexeso, karty…) – ne vždy musí dítě vyhrát, i prohra je důležitá pro život
  • Zacvičte si doma při hudbě, udělejte si třeba diskotéku
  • I pohyb na čerstvém vzduchu je důležitý. Při procházce sledujte, co vidíte kolem sebe a nechte děti při vyprávění  rozvíjet slovní zásobu
  • Zpívejte si, naučte se nějakou  básničku, kterou si rádi poslechneme, až se uvidíme
  • A samozřejmě nezapomeňte jít na čerstvý vzduch do přírody a načerpat energii