Co dítě potřebuje

Co bude Vaše dítě ve školce potřebovat?

  • Bačkory (nazouvací) – označené jménem či iniciály
  • Tašku nebo školní pytlík do šatny na věšák (ne batoh)
  • Do tašky/pytlíku náhradní oblečení (spodní prádlo 3x, ponožky, trička, tepláky, kraťasy, pláštěnku (holínky, dle aktuálního počasí)
  • Věci podepsané/označení na „cedulku“, popř. lze využít samolepek se jménem dítěte/obrázek, více na webech "samolepky do školy"
  • Do třídy, prosíme, přineste cca 1x za měsíc papírové kapesníky – celé balení (vytahovací a cestovní) - dobrovolné
  • Na ven kapesníček v kapse bundy nebo mikiny
  • Vhodné a pohodlné oblečení do třídy (tričko, kraťasy/tepláky/legíny do gumy)
  • Oblečení na zahradu/ven (podepsané s poutkem), vždy pověsit na věšák v šatně a seznámit s tím své dítě. Věci, ve kterých půjde dítě domů, prosíme, uložte do poličky.
  • Na odpočinek po obědě pyžamo, noční košilku
  • Doporučujeme nosit každý den do školky plyšáka či polštářek, "hajáčka" apod., který může pomoci při adaptaci.  Nic jiného prosím nenosit!
  • Každou změnu nahlásit na třídě pí. učitelkám

Vašemu dítěti před nástupem do MŠ moc pomůže, když:

přestane pít z lahve a bude umět pít z hrnečku s ouškem
nebude používat "dudlíka" (ani na spaní)
bude umět včas používat WC
bude samostatně jíst lžící
bude umět jíst namazaný rohlík či chléb s kůrkou
bude jíst ovoce se slupkou (dělené na části)
ví, že oběd se skládá z polévky a hlavního chodu
bude vědět postup při oblékání
ujde na svých nohách kratší vzdálenost (i v nerovném terénu)
se doma setkává s důsledným vyžadování plnění malých úkolů (úklid hraček, mytí rukou, změna činnosti)

Malé rady :-)
Svému dítěti věnujte v době adaptace Váši lásku, péči a zájem. Vstup do školky je pro dítě velkou změnou.
Loučení u dveří zbytečně neprotahujte, sdělte klidným milým hlasem, že si ho vyzvednete po „svačince“/obídku/pohádce…. A půjdete třeba společně na zmrzlinu, nakoupit, hrát doma pexeso atd…
S hlasitým pozdravem u dveří dítě předejte třídním učitelkám, které budou ihned připravené dítě převzít a přivítat…
Sdělte mu, že je již velké a může si chodit hrát do školy, vy zatím uděláte práci doma či v nějakém zaměstnání…
Pokud budete mít nějaké přání či dotazy, prosíme, ihned třídní učitelky kontaktujte. Vzájemná důvěra je pro nás důležitá…
Děkujeme za spolupráci

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Desatero pro rodiče nově přijímaných dětí

1. Mluvte s dítětem o tom, jaké je to v mateřské škole, co se tam dělá, přijďte se s ním podívat na prostředí, seznamte se s paní učitelkou.
2. Zvykejte dítě na chvíle odloučení, začněte v domácím prostředí. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout, že i když jej opouštíte, vrátíte se.
3. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do mateřské školy. Ujistěte ho, že to zvládne, zvýšíte tak jeho sebedůvěru. Aby dítě chodilo do MŠ rádo, musí si k ní vybudovat kladný vztah. Nikdy mu mateřskou školou nevyhrožujte, vyhněte se výhružkám typu "Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne".
4. Vaše dítě se bude cítit dobře tehdy, když bude mít pocit jistoty. Veďte dítě k samostatnosti, pomůžete mu zbavit se nejistoty. Procvičujte samostatnost zvláště v hygieně, oblékání, jídle. Ujistěte ho o tom, že paní učitelka mu popř. ráda pomůže.
5. Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace.
6. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Paní učitelka vaše dítě brzy uklidní a pomůže mu překonat stesk.
7. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, co mu navodí kontakt s domovem - např. plyšovou hračku, látkový kapesníček.
8. Plňte své sliby - když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Dítě je potom nešťastné, ztrácí důvěru a pocit bezpečí a prostředí mateřské školy bude vnímat negativně.
9. Za pobyt v mateřské škole neslibujte dítěti odměny. Nepřijme nové prostředí přirozeným způsobem. Pokud den ve školce proběhne v pohodě - pochvalte dítě a motivujte je k dalšímu pobytu.

10. Zamyslete se nad tím, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu a obavy rodičů, silně emočně reagují. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do mateřské školy dát chcete, pak byste měli jeho nástup přehodnotit. Případně se v rodině dohodněte, že dítě do mateřské školy bude vodit ten, který s tím má menší problém.

 Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkou a dítětem, ale i učitelkou a rodiči, spolupráce s mateřskou školou.

Pozitivní naladění
•vyladění dítěte ohledně mateřské školky by mělo být vždy pozitivní. Dávejte dítěti najevo, že ve školce není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej do školky s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek, příležitost jak získat nové kamarády.

První dny
• první den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neuspěchat, nebýt nervózní. Pokud máte tu možnost a dohodnete se s paní učitelkou, můžete s dítětem první den být ve školce po určitou dobu. Dále s třídními učitelkami společně dohodnout postupnou adaptaci....více na konzultacích s třídními učitelkami. 

S paní učitelkou můžete probrat svá očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Doporučujeme rodičům, aby paní učitelky seznámily se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snadnější. Vezměte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s paní učitelkou na komunikaci mimo dobu příchodů.
• doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po svačince/obědě, popř. lze domluvit individuální přístup
• zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele než aktéry. To samozřejmě neznamená, že se mu ve školce nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o školce povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky jsou profesionálové a samy vědí jak děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.

Co když dítě pláče?
• často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte paní učitelkám - profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to, že dítě ve školce propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že vás rozrušilo. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do her, činností a čas ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresované mamince v práci.
• pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější
• po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku, můžete se s paní učitelkou dohodnout, že později zavoláte
• pokud je dítěte pláč k "neutěšení" je lepší dobu odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete
• při vyzvedávání dítěte ze školky se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás, není to pro něj prospěšné.
• délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do školky, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední.

Pocit jistoty a bezpečí
• je důležité, aby dítě získalo jistotu a v prostředí mateřské školy se cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim školky, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku - je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšáka. V době odpočinku mají děti klidový režim na lůžku, paní učitelky čtou pohádky, po té je pouštěna pohádka z CD.
• dítěti naslouchejte, ale nenuťte ho do komunikace, neklaďte nedůležité otázky, na které dítě ani neumí odpovědět, raději se zeptejte, s kým si hrálo, jestli se na zahradě projelo na traktoru, co malovalo apod.